1403-06-19 02:13
262
0
91329
بر اثر طغیان یک آفت مخرب؛

مگس‌های مدیترانه‌ای صاحب باغ‌های گلستان شدند

مگس مدیترانه‌ای چند سالی است به عنوان یکی از آفات نباتات به حساب می‌آید و مزارع و باغات استان گلستان را تحت‌تأثیر خودش قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، با آمدن پاییز و شروع برداشت مرکبات، مگس مدیترانه‌ای خود را مهمان باغات گلستان کرد؛ مهمانی که جز ضرر چیزی برای صاحبخانه ندارد، هر سال باغداران می‌خواهند جلوی این مگس‌های مدیترانه‌ای را بگیرند اما زورشان تاکنون به آن‌ها نرسیده است.

طغیان مخرب مگس‌های مدیترانه‌ای به گونه‌ای بوده که گویا آن‌ها صاحب باغات استان شدند، کارشناسان معتقد هستند؛ این آفت در شرایط مساعد تا ۱۲  نسل در سال قدرت تولید و تکثیر دارند و در ایران تا پنج نسل گزارش شده است، اگر این روند ادامه پیدا کند انگیزه باغداران برای کاشت مرکبات روزبه روز کمتر می‌شود.

استان گلستان با داشتن ۳۲ هزار هکتار اراضی باغی ظرفیت و استعداد تولید مرکبات را در کشور دارد که می‌تواند باعث ایجاد شغل و تأمین معیشت بسیاری از خانوارها شود اما نقشه‌ای که مگس‌های مدیرانه‌ای برای باغات استان گلستان کشیدند، تمام زحمات و برآوردهای کشاورزان گلستانی را می‌تواند نقش بر آب کند.

کارشناسان از ماه‌ها قبل هشدار داده بودند اگر اقدام همگانی و کنترلی برای این آفت نشود مرکبات استان آسیب جدی خواهند دید و به تبع آن کاهش محصول در بازار با گرانی میوه همراه خواهد شد.

برای اینکه ببینیم برای دفع آفت مخرب مگس مدیترانه‌ای در استان گلستان چه برنامه‌ریزی صورت گرفته است گفتگوی خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» با کیانوش حق‌نما مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان را بخوانید.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: گسترش آفت مگس مدیترانه در استان گلستان پیش‌بینی شده بود همچنین تراکم و پراکنش این آفت در جای جای استان گلستان وجود دارد اما هنوز به شهر مراوه‌تپه نرسیده است، این آفت در نقاط دیگر استان مشاهده شده و در برخی مناطق خساراتی به باغات وارد کرده است.

حق‌نما با تأکید بر اینکه سه محصول خرمالو، مرکبات و انار در معرض تهدید این آفت هستند، ابراز کرد: نیاز است باغداران ۲۰ روز قبل از اینکه میوه به رنگ برسد یا به رسیدگی فیزیولوژیک برسند اقدامات کنترلی را انجام دهند.

وی گفت: برخی باغداران برای دفع آفت اقدام به سمپاشی‌های پی‌درپی می‌کنند که این کار متأسفانه از نظر فنی و برای سلامت محصول قابل قبول نیست.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان توضیح داد: جمعیت انتقالی آفت‌هایی از سایر درختان قبل ازخرمالو مانند گلابی و میوه‌های هسته‌دار باعث انتقال این آفت به مرکبات، خرمالو و انار می‌شود.

حق‌نما از باغداران خواست میوه‌های بر روی درخت مانده از سال قبل و یا میوه‌هایی که پای درخت ریخته شده را حتماً جمع‌آوری کنند و در ۵۰ سانتی‌متری زیر خاک مدفون تا امحا شود در غیر این‌صورت باعث خواهد شد جمعیت این آفت بیشتر شود.

وی گفت: بر اساس منابعی که به دست ما رسیده فقط کافی است یک جفت مگس نر - ماده در اوایل فصل و در نسل چهارم باعث خسارت به یک میلیون و ۲۵۰ هزار مرکبات و ریزش آن شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان توضیح داد: دو مگس کفایت می‌کند که به اندازه یک و نیم میلیون میوه خسارت ببینند، به همین خاطر لازم است علاوه بر اینکه میوه‌های مانده جمع‌آوری شوند حتماً کف باغ‌ها روتیواتور بخورد و عملیات خاک‌ورزی اتفاق بیفتد به این دلیل که یک مرحله از زندگی حشره در داخل خاک است.

حق‌نما گفت: وقتی سمپاشی اتفاق می‌افتد این آفت در محیط خاک به صورت شفیره فعالیت می‌کند و متأسفانه ما سمی نداریم که به بافت میوه نفوذ کند و آفت یا کرمینه را کنترل کند و یا در داخل خاک مانع فعالیت شفیره شود.

وی افزود: توصیه ما به باغداران این بود که نادانسته و پایش نکرده اقدام به هزینه برای کنترل آفت نکنند چراکه با هزینه کوچکی نزدیک به ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان می‌توان یک تله را در باغ جانمایی کرد تا برای پیش‌آگاهی این آفت رصد شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: در صورتی که یک شکار طی شبانه‌روز در تله گرفتار شد هیچ اقدامی هم لزومی ندارد که صورت بگیرد یا حتی سمپاشی شود.

حق‌نما ادامه داد: ولی در صورتی که بیشتر از دو تا سه آفت مشاهده شد باید اقدامات کنترلی مثل شکار انبوه اتفاق بیفتد و در صورتی که بین حدوداً پنج عدد آفت در طول روز مشاهده شود باید طعمه‌پاشی شود که خیلی هزینه‌ها را پایین می‌آورد.

وی بیان کرد: برای کنترل آفت می‌توان یکصد لیتر محلول پروتئین و یه مقدار خیلی کم از سم می‌توان یک باغ راسمپاشی و طعمه‌پاشی کرد، ولی در صورت اینکه جمعیت خیلی بالاتر باشد و بیش از پنج الی هفت مگس در روز مشاهده شود باید سمپاشی اتفاق بیفتد تا جمعیت مگس کنترل شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با ابراز قدردانی از تعدادی باغداران که به توصیه‌های مشورتی کارشناسان در مراکز خدمات و کلینیک‌های گیاهپزشکی عمل کردند و باعث دفع آفت شدند، گفت: مزارع پایلوت بر اساس دستورالعمل سازمان اقدام شد و به نتایج خوبی رسیدیم.

حق‌نما ادامه داد: ولی متأسفانه برخی از باغداران پای کار نیامدند یا اینکه باغ سردرختی را فروختد که نه فروشنده و خریدار هیچ تعهدی ندارد که میوه‌های مانده را جمع‌آوری یا امحا کند.

وی بیان کرد: مورد دیگری که مشکل‌ساز است خانه باغ‌های ویلایی هستند که در محیط‌های جنوب استان متمرکز شدند مخصوصاً در شهرستان‌های بندرگز، کردکوی و گرگان که اجازه دسترسی به آن‌جا را برای پایش باغ نداریم همیشه درب آن‌جا قفل است و هیچ ترددی هم صورت نمی‌گیرد و می‌تواند در کل منطقه ایجاد آلودگی کند.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.